Бібліотека
Хлопчики та дівчатка, мами і тата, педагоги та колеги-
бібліотекарі!
Коли Вам захочеться чогось такого, незвичного, небуденного, чи навіть неземного нехай світ весь почекає, - знайдіть хвилинку прийти в бібліотеку і тут Вам на допомогу прийде все: Від букви, слова, книжки ... і до каталогу
розкаже, пояснить, візьме за руку, і поведе у світ добра й науки.
«БІБЛІОТЕКА - це і місце роботи, і храм думки,
і науково - дослідний центр, і лабораторія, і музей,
і місце високих радощів розуму і очей» (Н. Реріх)
ЗАВІДУВАЧКА БІБЛІОТЕКОЮ
ЛУКАШЕВА ОЛЕНА ВАЛЕРІЇВНА
Звернення
Є дуже хороші друзі , які приходять до тебе коли ти захочеш, ніколи з тобою не сваряться і завжди створюють тобі хороший настрійі дарують добрі поради, нічого не вимагаючи від тебе.
Поділяють твою самотність і заспокоюють тебе, коли тобі зовчсім погано. Треба тільки покликати їх. Скільки вони тобі відкриють , скільки принесуть радості!
Екскурс в минуле
У стародавньому Єгипті за втрату сувою з бібліотеки фараони відправляли на шибеницю.
Пруський король Фрідріх Великий за крадіжку книжки давав понад 20 років вязниці.
Любителів загинати кути в книгах, карали трішки мякше. Так у 1752 році за цей гріх в Лондоні лише били канчуком и садовили у вязницю на 7 років.
В оксфордському Університеті до дому книжки видавали тільки царюючим монархам.
Коли король Карл І послав до біліотеки свого слугу, той повернувся ні з чим, і король сам пішов за книжкою.
ЗАПОВІДІ КНИГИ
- Читай мене уважно не поспішай.
- Зустрівши не знайомі слова – знайди їх у словнику або запитай у старших.
- Не встиг дочитати книгу до кінця- вклади закладинку на тому місті, де зупинився.
- Запамятай прізвища автора і художника, якй намалював ілюстрації до книги.
- Прочитав мене- подумай: Чи чита в ти інші книги цього письменника? Що ти знаєш про нього? Чи зустрічались тобі раніше малюнки цього художника?
- Чи сподобались герої.
ЗАПОВІДІ ЧИТАЧА
- Перш ніж читати визнач, про який час (століття , єпоху) розповідає книжка, а закнчвши читання, встанови , чи довго відбувалися подї.
- Зверни увагу, де (в якому місці, в якій країні) і з ким відбувається все, про що йдеться.
- Викиристовуючи книжки довідники та ілюстрації, намагайся уявити героїв і обстановку як мога конкретніше.
- Якщо книжа товста , читай її частинами.
- Закривши книжку, навіть прочитавши їїчастину, обдумай що запамятав, що схвилювало, насторожили, порадувало, здивувало.
- Зістав свої враження від читання сьогодні з тими ,що відчуівав вчсра.
- Одразу ж визначай, та пояснюй не зрозуміле.
- Повертайся дол прочитаного , перечитуй , відмічай, виписуй.
- Дочитавши книжку, уяви її зміст у цілому, згадай героїв, зясуй для себе , чи сподобался ця книжка тобі і чим саме.
- Зістав прочитне з тим , що тобі було відомораніше, або з тим, що довідався про це зараз, але з інших джерел..
ВИБІР КНИГ В БІБЛІОТЕЦІ
- У біблотеці книги на полицях розташовані у певному порядку.
- Окремо розставленні книги для учнів молодшого шкільного віку 1-6 кл, та учнів старшого шкільного віку.
- Книги на полицях розставлені за темами.
- Назви тем написані на поличних роздільниках
- Розстановка книг за темами називається тематичною.
- Для того, щоб знайти книгу нам потрбно знати її тему, зміст.
Як дізнатись проз міст книги до того як її почати читати?
За допомогою знань про елементи книги: титульного листа,змісту, ілюстрацій, анотацій...
Де ще можна дізнатись про цікаві книги?
У бібліотеці, для цього організовують книжкові виставки.
Виставки присвячують окремим темам або творчості письменника.
“Затверджую”
Директор Комунального закладу
«Якушинецький ліцей»
Вінницької області
Олександр ГРУСТІЛІН
_________________
План роботи
Шкільної бібліотеки
Комунального закладу
«Якушинецький ліцей»
Вінницької області
На 2023/2024 н.р.
Зав. бібліотекою
Лукашева О.В.
Основні завдання і напрямки роботи бібліотеки у 2023-2024 навчальному році
Сьогодні в Україні йде процес становлення нової системи освіти та виховання учнів середньої школи, зорієнтованих на входження в новий для нас європейський простір. Основним завданням шкільної бібліотеки є:
- сприяння реалізації державної політики у галузі освіти та культури;
- дотримання принципів гуманізму, демократизму, пріоритету загальнолюдських цінностей і моралі;
- інформаційно забезпечувати всі напрямки навчально-виховного процесу, вчити учнів любити та шанувати книгу, за допомогою книги поглиблювати свої знання, розширювати кругозір, займатись самовдосконаленням особистості.
Виходячи з того, бібліотекар у 2023-2024 навчальному році ставить перед собою такі завдання:
-розвивати загальні уміння та навики користувачів бібліотеки у роботі з книгою та іншими друкованими джерелами інформації;
-координувати роботу бібліотеки з планом виховної роботи школи, бути учасником позаурочних заходів;
-комплектувати книжковий фонд із врахуванням специфіки школи та її статусу;
-враховувати запити користувачів – вчителів, вихователів, психолога, працівників школи, учнів, особливо допомагати обдарованим дітям у підготовці їх до участі у предметних олімпіадах ;
-сприяти роботі гуртків та факультативів;
-надавати допомогу структурі учнівського самоврядування;
-допомагати учням та вчителям готуватись до тематичних екскурсій;
-активно співпрацювати з педагогами та психологом у підготовці матеріалів до міжшкільних предметно-методичних семінарів;
-надавати допомогу організаторам та учасникам предметних тижнів, тижнів виховної роботи та методичних тижнів;
- вести роботу з підручниками;
- ретельно стежити за збереженням фондів бібліотеки;
- разом з учнівським самоврядуванням проводити щорічну акцію «Подаруй книжку бібліотеці»;
- створювати комфортне бібліотечне середовище.
При складанні плану враховані такі документи:
- Закон України «Про освіту»
- Закон України «Про бібліотеку та бібліотечну справу»
- Положення про бібліотеку середнього загально-освітнього закладу
- Концепція «Про національно-патріотичне виховання дітей та молоді», Про Стратегію національно-патріотичного виховання.
- Рекомендації Міністерства культури та інформаційної політики України щодо актуалізації бібліотечних фондів
у зв'язку зі збройною агресією російської федерації проти України
- Стратегія розвитку читання на 2023 – 2032 роки «Читання, як життєва стратегія» ( розпорядження від 03 березня 2023 р. № 190-
Робота з читачами
№ |
Заходи |
Дата проведення |
Відповідальний |
1 |
Екскурсія бібліотекою для учнів 1 класів. Запис до бібліотеки. |
Вересень, Жовтень |
Зав. бібліотекою |
2 |
Перереєстрація та запис нових читачів. |
Вересень – листопад |
Зав. бібліотекою |
3 |
Обслуговування здобувачів освіти, вчителів, батьків. |
Постійно |
Зав. бібліотекою |
4 |
Проведення заходів з ліквідації заборгованості читачів. |
Протягом року |
Зав. бібліотекою |
5 |
Робота з формулярами читачів. |
Протягом року |
Зав. бібліотекою |
6 |
Інформаційні години спілкування. |
Протягом року |
Зав. бібліотекою |
7 |
Інформаційне забезпечення учнів та вчителів новинками літератури, які надійшли до бібліотеки. |
За потребою |
Зав. бібліотекою |
8 |
Проведення бесід про правила користування бібліотекою. |
Протягом року |
Зав. бібліотекою |
9 |
Виявлення потреб у підручниках відповідно до профілю та контингенту навчальних груп, комплектування підручників для видачі. |
Серпень, Вересеню, Вересень |
Зав. бібліотекою |
Індивідуальна робота з читачами
№ |
Заходи |
Дата проведення |
Відповідальний |
1 |
Проведення бесід як групових так і індивідуальних щодо виявлення читацьких інтересі та рекламування літератури. |
Протягм року |
Зав. бібліотекою |
2 |
Рейди з перевірки зберігання підручників. |
Протягом року |
Зав. бібліотекою |
3 |
Проводити бібліографічні консультації. |
Протягм року |
Зав. бібліотекою |
4 |
Проводити бесіди про прочитане . |
Постійно |
Зав. бібліотекою |
Взаємодія шкільної бібліотеки з педагогічними працівниками
№ |
Заходи |
Дата проведення |
Відповідальний |
1 |
Інформаційне забезпечення вчителів новинками літератури, які надійшли до бібліотеки. |
Протягом року |
Зав. бібліотекою |
2 |
Допомога класним керівникам початкових класів книжковими добірками щодо організації уроків позакласного читання. |
За потребою |
Зав. бібліотекою |
3 |
Оформлення книжкових виставок. |
Протягом року |
Зав. бібліотекою |
4 |
Проведення разом з класними керівниками бесід з учнями про збереження підручників і художньої літератури. «Підручник у вашому житті» «Дитина і книга» |
Протягом року |
Зав. бібліотекою |
5 |
Брати участь у підготовці предметних тижнів. |
Протягом року |
Зав. бібліотекою |
6 |
Брати участь у засіданні методичних об'єднань учителів-предметників, педагогічних рад школи з різни питань навчання та виховання учнів, виступ з інформацією про літературу відповідної тематики. |
Протягом року |
Зав. бібліотекою |
7 |
Брати участь у підготовці проведення предметних тижнів. |
Протягом року |
Зав. бібліотекою |
Робота з батьками
№ |
Заходи |
Дата проведення |
Відповідальний |
1 |
Проводити консультації з батьками по ремонту книг та збереженню навчальної літератури . |
Протягом року |
Зав. бібліотекою Зав. бібліотекою
|
2 |
Допомагати у виборі книги для дитини. |
Протягом року |
|
3 |
Скласти рекомендований список літератури на літо для школярів. |
Травень |
Масові заходи з популяризації літератури
№ |
Заходи |
Дата проведення |
Відповідальний |
|
1 |
Виставка «1 вересня - День знань» |
Вересень |
Зав. бібліотекою |
|
2 |
До міжнародного дня миру:
|
Вересень |
|
|
3 |
До Всеукраънського дня бібліотек:
|
Вересень 30.09 |
Зав. бібліотекою |
|
5 |
|
Жовтень |
Зав. бібліотекою |
|
4 |
Година спілкування: до Дня Захисника України «Україна – рідний край. Люби її і захищай». “Безсмертні, як вогонь, спокійні, як граніт” Книжкова виставка до Дня захисника України»
|
Жовтень 14.10 |
Зав. Бібліотекою, класні керівники. |
|
5 |
Оформлення книжково- ілюстративної виставки “Шевченко- символ України”. |
Жовтень |
Зав. Бібліотекою |
|
6 |
Виставка до Дня української писемності та мови. Мовленнєвий квест “Збережемо наш скарб- рідну мову!” |
Листопад 9.10 |
Зав. бібліотекою |
|
7 |
Бібліотечний урок “Довідкова література. Довідник,словники, енциклопедії”. |
Листопад
|
Зав. бібліотекою |
|
8 |
Бібліотечний урок “Сторінками найулюбленіших книг”. |
Грудень |
Зав. Бібліотекою, класні керівники.
|
9 |
Літературне- музичне свято “Ярмарок українських звичаїв”. |
Грудень |
Зав. Бібліотекою, класні керівники. |
10 |
Тематична виставка художньої і науково- популярної літератури до дня Соборності. |
Січень |
Зав. Бібліотекою, класні керівники. |
11 |
Конкурс читців “Любіть Україну і пісню її солов'їну”. |
Січень |
Зав. Бібліотекою, |
12 |
«Ювілейний зореліт» (книжки, поети, письменники – ювіляри 2023 року) – книжкова виставка |
Січень |
Зав. Бібліотекою |
13 |
«Книга чи комп’ютер?» - бібліотечна година до Міжнародного дня без Інтернету |
Лютий |
Зав. Бібліотекою |
14 |
Кеижковий орієнтир «Чи знаю я свої права». |
Лютий |
Зав. Бібліотекою |
16 |
«День Святого Миколая – дивний і чарівний». Бесіда про традиції відзначення цього свята в Україні та в інших країнах. |
Лютий |
Зав. Бібліотекою |
17 |
Шевченківські читання до дня народження Т.Г.Шевченка. |
Березень |
Зав. Бібліотекою |
18 |
Англійська в бібліотеці. Виставка. |
Березень |
Зав. Бібліотекою |
19 |
«Поезія - це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі»: до Всесвітнього дня поезії.
|
Березень |
Зав. Бібліотекою |
20 |
Онлайн виставка гумористичних книг. |
Квітень 1.04 |
Зав. Бібліотекою |
21 |
Словникова спадщина України. Презентація . |
Квітень |
Зав. Бібліотекою |
22 |
Прощання з букварем та посвята в читачі. |
Квітень- травень |
Зав. Бібліотекою, Класні керівники |
23 |
Бібліотечний урок “ нічого кращого в світі немає за родину”. Конкурс малюнків “Моя родина” (1-4 класи).
|
Травень |
Зав. Бібліотекою, Класні керівники |
24 |
Виставка “Чарівні візерунки” до дня вишиванки. |
Травень |
Зав. Бібліотекою, |
Ведення довідково-бібліографічного апарату та довідково- бібліографічне обслуговування
№ |
Заходи |
Дата проведення |
Відповідальний |
1 |
Оперативно та систематично здійснювати бібліографічне інформування учнів та вчителів шляхом усного інформування, огляд літератур, а також інформаційних списків нових надходжень, експрес- інформацій, тематичного огляду літератури. |
Протягом року |
Зав. біблітекою |
2 |
Вилучити з картотек картки із застпрілим матеріалом. |
Протягом року |
Зав. біблітекою |
3 |
Скласти інформацйні списки літератури з рекомендаційного та позакласного читання |
Протягом року |
Зав. біблітекою |
4 |
Організація тематичних паплк на певні теми. |
Протягом року |
Зав. біблітекою |
5 |
Запис користувачів до бібліотеки |
Протягом року |
Зав. біблітекою |
6 |
Проведення екскурсій бібліотекою. |
Протягом року |
Зав. біблітекою |
7 |
Робота з боржниками (перегляд формулярів читача). |
Протягом року |
Зав. біблітекою |
8 |
Прийняття літератури від користувачів. |
Протягом року |
Зав. біблітекою |
9 |
Упорядкування папок шкільної бібліотеки. |
Протягом року |
Зав. біблітекою |
10 |
Робота з фондом підручників шкільної бібліотеки. |
Протягом року |
Зав. біблітекою |
Краєзнавча робота
№ |
Заходи |
Дата проведення |
Відповідальний |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|